Jak być powinno?

jj

publikacja 17.11.2013 20:59

„Nowa ewangelizacji - slogan czy wyzwanie dla katechezy” - pod tym hasłem 15 i 16 listopada odbyło się na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim XXXIV Ogólnopolskie Sympozjum Katechetyczne.

Młodzież chce katechezy ciekawej Młodzież chce katechezy ciekawej
ks. Mariusz Pastuszak

Otwierając sympozjum, o. prof. dr hab. Andrzej Derdziuk, prorektor KUL, mówił do zgromadzonych katechetów, że są niezastąpionymi ewangelizatorami i mają przed sobą na tym polu niezwykłą misję do wypełnienia.

W czasie dwudniowych obrad zostały poruszone różne zagadnienia dotyczące nauczania katechezy. Mówiono o specyfice i potrzebie nowej ewangelizacji, o kerygmacie jako treści nowej ewangelizacji oraz o formach nowej ewangelizacji w realiach polskiej szkoły. Zwrócono również uwagę na rolę mediów społecznościowych jako narzędzia do ewangelizowania młodych. Podczas dwóch dni sympozjum przedstawione zostały także multimedialne pomoce do ewangelizacji i katechezy.

Bardzo ważnym elementem spotkania było włączenie do dyskusji samych zainteresowanych, czyli młodzieży. Uczniowie z IX LO w Lublinie przedstawili wyniki rozważań nad problemami rozbieżności w oczekiwaniach dotyczących lekcji religii i tym, co jest realizowane. Każdego dnia odbywała się również dyskusja panelowa. Pierwsza, w której udział wzięli bp dr Edward Białogłowski, ks. prof. dr hab. Stanisław Kulpaczyński, ks. Krzysztof Kralka SAC („Pallotyńska Szkoła Nowej Ewangelizacji”) oraz ks. Michał Zybała, poświęcona była zagadnieniu „Ewangelizować, ale jak?”. Kolejnego dnia na pytanie: „Co dalej z katechezą?” próbowali odpowiedzieć ks. Zbigniew P. Maciejewski (Winnica, SP Natan), Jerzy Jarosiński (SP 38, Lublin), Katarzyna Nagacz (VII gimnazjum, Lublin) oraz s. Beata Zawiślak USJK (SP Jarosław).
Dwudniowe sympozjum było okazją do ponownego pochylenia się nad problemami współczesnej katechezy w kontekście nowej ewangelizacji. Materialnym znakiem tego spotkania pozostanie książka zawierająca wygłoszone referaty - „Nowa ewangelizacja w nowej katechezie” pod red. P. Mąkosy.