100. inauguracja roku akademickiego KUL

Agnieszka Gieroba Agnieszka Gieroba

publikacja 15.10.2017 12:40

W setny rok swej działalności Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II wkracza ze społecznością liczącą ponad 12 tys. studentów i doktorantów. W tej wyjątkowej inauguracji uczestniczyło wielu gości, w tym biskupi obecni na posiedzeniu Konferencji Episkopatu Polski oraz minister Jarosław Gowin, który wygłosił wykład.

Inauguracja roku akademickiego w auli Stefana kardynała Wyszyńskiego KUL Inauguracja roku akademickiego w auli Stefana kardynała Wyszyńskiego KUL
Agnieszka Gieroba /Foto Gość

- Warto podkreślić, że mimo niżu demograficznego, z jakim borykają się wszystkie uczelnie wyższe, w tym roku odnotowaliśmy wyraźny wzrost zainteresowania ofertą edukacyjną KUL, co przełożyło się na bardzo dobry wynik rekrutacji. Liczba studentek i studentów rozpoczynających naukę na naszym uniwersytecie wynosi bez mała 3,5 tys., oznacza to wzrost o 4 procent w stosunku do ubiegłego roku. KUL znacząco rozwija się również w aspekcie umiędzynarodowienia - odnotowaliśmy duży wzrost zainteresowania naszą ofertą ze strony obcokrajowców. W tym roku akademickim studia na KUL rozpocznie niemal trzystu cudzoziemców (284), a łączna liczba osiągnie blisko siedmiuset studentów (685) - składał sprawozdanie rektor KUL ks. prof. Antoni Dębiński.

Rozpoczynając setny rok działalności Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, rektor zaprosił też wszystkich do wspólnego świętowania  jubileuszu. Program jubileuszowych obchodów jest bogaty. Zaplanowano konferencje naukowe, wydarzenia kulturalne i jubileuszowe wydawnictwa, m.in. ukaże się Encyklopedia Stulecia KUL. Ważnym wydarzeniem będzie dziękczynna pielgrzymka społeczności akademickiej do grobu Jana Pawła II, a także Zjazd Absolwentów KUL w czerwcu przyszłego roku.

Jubileusz stulecia to nie tylko okazja do świętowania, ale to również dobry czas, aby spojrzeć w przyszłość.

- Przed społecznością akademicką KUL jest wiele pracy, aby kontynuować chlubne tradycje naszej Alma Mater. Chcemy stale podnosić jakość badań, tak aby umocnić wiodącą pozycję wśród czołowych ośrodków naukowych, dbając również o rozwój innowacji. Dzięki nowoczesnemu kształceniu nasi studenci będą otrzymywać jeszcze lepsze przygotowanie do pracy zawodowej oraz umiejętności niezbędne do zaangażowania społecznego - mówił rektor.

Goście obecni na inauguracji   Goście obecni na inauguracji
Agnieszka Gieroba /Foto Gość
Wykład inauguracyjny wygłosił minister Jarosław Gowin, który zaprezentował założenia Konstytucji dla Nauki, czyli projekt reformy systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Powstał on z inicjatywy oraz we współpracy ze środowiskiem akademickim. Nowe regulacje mają uwolnić potencjał i możliwości polskiej nauki, a także znacząco podnieść jakość kształcenia studentów i doktorantów - przekonuje ministerstwo.

Minister Gowin wyjaśnia, że Konstytucja dla Nauki łączy się z podniesieniem znaczenia statutu uczelni, a także zwiększeniem roli rektora. W rozwoju szkoły wyższej ma pomóc nowy organ - rada uczelni, która w ponad połowie będzie się składać z przedstawicieli środowiska społeczno-gospodarczego. Całkowitej przebudowie ulega też model kształcenia doktorantów w Polsce. Konstytucja zakłada powstanie szkół doktorskich, które uczelnia będzie mogła tworzyć docelowo dla co najmniej dwóch dyscyplin naukowych.

- Obecnie zauważalne jest niedopasowanie struktury systemu szkolnictwa wyższego do wyzwań społecznych i gospodarczych. W badaniach Bilansu Kapitału Ludzkiego, prowadzonych w latach 2009-2014 w warunkach wysokiego bezrobocia, zwłaszcza wśród młodzieży, ponad trzy czwarte pracodawców poszukujących pracowników wskazywało, że nie może znaleźć osób o właściwych kompetencjach. Dlatego nowe regulacje wzmacniają rolę studiów o profilu praktycznym oraz ułatwiają prowadzenie studiów interdyscyplinarnych - wyjaśnia mister.

Konstytucja dla Nauki tworzy też równorzędną ścieżkę kariery dla wybitnych dydaktyków. Dotychczas na stanowisku odpowiadającym stanowisku profesora uczelni - profesora nadzwyczajnego - można było zatrudnić, co do zasady, osobę posiadającą co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego. Reforma udrażnia ścieżkę dydaktyczną kariery akademickiej: aby realizować swój awans zawodowy do szczebla stanowiska profesora uczelni, nauczyciel akademicki nie będzie musiał posiadać habilitacji.

Obecnie trwają konsultacje nad projektem.