Edukacja medialna – zadanie dla wszystkich

publikacja 01.02.2018 00:00

Prof. Iwona Hofman, dziekan Wydziału Politologii UMCS, mówi o przyszłości środków komunikacji, zapotrzebowaniu społecznym na rzetelne informacje i Akademickim Radiu Centrum.

Prof. Iwona Hofman podkreśla, że wzrasta społeczne zapotrzebowanie na rzetelną prasę. Prof. Iwona Hofman podkreśla, że wzrasta społeczne zapotrzebowanie na rzetelną prasę.
ks. Rafał Pastwa /Foto Gość

Ks. Rafał Pastwa: Czy tradycyjna prasa przejdzie niebawem do historii?

Prof. Iwona Hofman: Diagnozy „śmierci gazet” znamy z publikacji, również z dyskursu publicznego, gdy rozpatruje się prymat komunikacji zapośredniczonej, internetowej. Jeżeli studenci czytają dzienniki i tygodniki, to jedynie w sieci. Uważam, że twierdzenia o odejściu do lamusa mediów tradycyjnych są przedwczesne. Ponadto są to diagnozy tylko częściowo usprawiedliwione sytuacją wynikającą przede wszystkim z tego, że głównym odbiorcą mediów jest pokolenie wychowane na internecie. W całym świecie obserwujemy bowiem powrót do poważnego dziennikarstwa, czyli dziennikarstwa opierającego się na abecadle klasycznej prasy. Przypominam sobie teksty je- szcze z połowy lat 80., potem 90. minionego wieku, gdy w naszej części Europy w różnych kontekstach poruszano uwarunkowania prasy, jej upolitycznienie itd., żeby deprecjonować media tradycyjne. Można powiedzieć, że ten proces odbywał się ogólnie w kulturze – bo dotyczył teatru, książki, filmu. Chcę przez to podkreślić, że problemów mediów nie da się wyabstrahować z otoczenia społeczno-kulturowego. Uważam, że to środowisko jest ważniejsze aniżeli kwestie polityczne.

Jak zatem postrzega Pani Profesor przyszłość mediów?

Uważam, że przychodzi czas na media lokalne, będące źródłem informacji, której ludzie łakną. Poszukują oni wiadomości ze swojego otoczenia, o problemach wokół. Ponadto utrwala się świadomość, że tylko tradycyjne sposoby komunikacji i źródła podlegające weryfikacji dają gwarancję pewności informacji.

Dostępne jest 35% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.