Spróbuj inaczej - inicjatywa przeciw cyberprzemocy

ks. Rafał Pastwa ks. Rafał Pastwa

publikacja 07.12.2016 08:10

Frekwencja rodziców i nauczycieli na szkoleniach z przeciwdziałania przemocy dzieci i młodzieży mogłaby być wyższa. Ci pierwsi nie dostrzegają problemów, ci drudzy zazwyczaj uważają, że wiedzą wszystko lepiej.

Spróbuj inaczej - inicjatywa przeciw cyberprzemocy Cyberprzemoc, podobnie jak inne rodzaje przemocy wśród dzieci i młodzieży, dla wielu rodziców niestety nie są problemem Jakub Szymczuk /Foto Gość

Tymczasem aż co dziesiąty uczeń jest dręczony w szkole przez rówieśników. 2 proc. doświadcza dręczenia codziennie. Przemoc fizyczna w szkołach podstawowych dotyka ponad 30 proc. uczniów, w gimnazjach szacuje się, że dotyczy ponad 20 proc. uczniów. Nie ma natomiast badań pokazujących, jak duży jest odsetek tych, którzy padają ofiarą cyberprzemocy. Internet daje dodatkowo możliwość anonimowego zadawania cierpienia, dlatego w przeciwdziałaniu przemocy tak ważna jest edukacja dzieci i dorosłych.

Projekt katolickiego stowarzyszenia Agape obejmuje edukację uczniów, rodziców i nauczycieli. To kompleksowe szukanie alternatywy wobec alkoholu, narkotyków i przemocy.

Projekt „Spróbuj inaczej” jest formą rozwijania pozytywnej profilaktyki wśród uczniów klas szkoły podstawowej, uczniów gimnazjów oraz ich nauczycieli, wychowawców i rodziców. - Dzięki naszemu projektowi chcielibyśmy wzmocnić i rozwijać to, co czyni młodych ludzi bardziej odpornymi na zagrożenia - tłumaczy Anna Łoś z zarządu katolickiego stowarzyszenia Agape. Przedsięwzięcie ma charakter systemowy. Program zawiera dwa podstawowe moduły: psychologiczny i prawny.

- Hejt w sieci czy umawianie się przez internet to dla wielu rodziców niestety żaden problem. Dlatego trzeba bić na alarm i edukować. Należy wzmocnić również zainteresowanie problemem nauczycieli - podkreśla Anna Wieczorek-Poleszak, prawnik.

Bożena Patynowska, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 20 w Lublinie, zdaje sobie sprawę z konieczności realizowania takich szkoleń i projektów w obrębie szkoły. Widzi w tym korzyść dla samych uczniów, ale i nauczycieli. - Uczestniczyłam w module prawnym i psychologicznym. Nigdy za dużo wiedzy prawniczej i psychologicznej w naszym zawodzie. Wicedyrektor placówki podkreśla dużą frekwencję rodziców na spotkaniach z prawnikiem, przy jednoczesnym mniejszym zainteresowaniu spotkaniami z psychologiem. - Uważam, że jesteśmy społeczeństwem zamkniętym na porady psychologiczne - ocenia.

Program zakończy się 10 grudnia. Jednak warto podkreślić, że po zakończeniu projektu, zarówno nauczyciele jak i rodzice mogą skorzystać z bezpłatnych konsultacji psychologicznych i prawnych w siedzibie katolickiego stowarzyszenia Agape, przy ul. Bernardyńskiej 5 w Lublinie. Zadanie „Wzmocnienie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych w województwie lubelskim w 2016 roku” jest współfinansowane przez Wojewodę Lubelskiego, w imieniu którego działa Lubelski Kurator Oświaty w ramach Rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.