Anonimowość i migracja zmniejszają nasze środowisko wsparcia

ks. Rafał Pastwa

publikacja 11.04.2018 19:55

Zamykając się w czterech ścianach i udając, że nic się dookoła nie dzieje - pozostawiamy bez pomocy innych., Ale sami też ryzykujemy.

Anonimowość i migracja zmniejszają nasze środowisko wsparcia Od lewej w pierwszym rzędzie: Agnieszka Zielińska-Bucior, Krzysztof Żuk, Piotr Dreher ks. Rafał Pastwa

Rozpoczęła się dwudniowa konferencja szkoleniowa „Interwencja kryzysowa w praktyce - zdarzenie masowe, współdziałanie służb” organizowana przez Centrum Interwencji Kryzysowej i Miasto Lublin.

Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie to jednostka miejska, która ma świadczyć pomoc w różnych, trudnych sytuacjach jakie dotykają mieszkańców miasta.

- Mogą to być kryzysy indywidualne, może ich być wiele i o różnym podłożu. Osoba może doświadczać przestępstwa, przemocy w rodzinie, przemocy seksualnej, może być albo świadkiem, ofiarą lub sprawcą wypadku komunikacyjnego. Wiąże się to wszystko z wielkimi obciążeniami psychicznymi, stąd wiele osób nie radzi sobie z taką sytuacją i emocjami, które się pojawiają. Dlatego ważna jest pomoc w takich przypadkach - mówi Agnieszka Zielińska-Bucior, dyrektor Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie.

- Drogi do CIK-u są bardzo różne. Trafiają tu bezpośrednio osoby zainteresowane, a kontakt uzyskują poprzez naszą stronę internetową lub z mediów. Niektórzy przychodzą, bo przyprowadził ich ktoś, kto już skorzystał z naszej pomocy. Przede wszystkim dzieje się tak w przypadku ofiar przemocy w rodzinie. Oczywiście, kierowane są do nas osoby przez różne instytucje i osoby je reprezentujące: pracowników socjalnych, prokuratorów, policję - wyjaśnia Zielińska-Bucior.

Celem ogólnopolskiej konferencji szkoleniowej „Interwencja kryzysowa w praktyce - zdarzenia masowe, współdziałanie służb” - jest przypomnienie o tym, jak wygląda interwencja kryzysowa w przypadku większych zdarzeń krytycznych, które dotyczą większych grup.

- Chcemy zdobywać wiedzę i zapoznawać się z dobrymi praktykami stosowanymi w innych ośrodkach w całej Polsce - precyzuje dyrektor CIK. W wydarzeniu uczestniczą bowiem dyrektorzy placówek z całego kraju oraz przedstawiciele różnych instytucji.

Najczęstszą przyczyną interwencji lubelskiego ośrodka jest przemoc w rodzinie oraz inne indywidualne rodzinne sytuacje kryzysowe.

- To problemy związane z kryzysem okołorozwodowym, związane z rozstawaniem się rodziców, problemy wychowawcze, które coraz częściej występują w naszym społeczeństwie - przyznaje Zielińska-Bucior.

Interwencja kryzysowa ma charakter interdyscyplinarny, gdyż nie można udzielić skutecznej pomocy koncentrując się tylko na jednym obszarze.

- Pracują u nas psychologowie, terapeuci, terapeuci rodzinni, prawnicy, pracownicy socjalny. Współpracujemy także ze służbami ratowniczymi, z wymiarem sprawiedliwości i organami ścigania, bo wszędzie tam trafiają osoby poszkodowane w wyniku zdarzeń krytycznych - wyjaśnia dyrektor ośrodka.

Celem działalności Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie jest świadczenie bezpłatnej pomocy psychologicznej, pedagogicznej, terapeutycznej, prawnej, socjalnej i interwencyjnej mieszkańcom Lublina pozostającym w trudnej sytuacji życiowej w związku z:

  1. przemocą w rodzinie
  2. uzależnieniem (alkoholizmem, hazardem lub narkomanią) własnym lub członka rodziny
  3. długotrwałą lub ciężką chorobą własną lub członka rodziny
  4. niepełnosprawnością
  5. bezradnością w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego
  6. potrzebą ochrony macierzyństwa
  7. kryzysami osobistymi
  8. zdarzeniami losowymi i sytuacjami kryzysowymi

Całodobowy telefon zaufania: 81 534 60 60, natomiast wszelkie zgłoszenia przyjmowane są pod numerem telefonu: 81 466 55 47

Dzisiejsza rzeczywistość nie jest gorsza niż przed laty, wzrasta świadomość, także świadomość na temat tego, co się dzieje z człowiekiem, który pozostanie bez pomocy.

Zdaniem Zielińskiej-Bucior współcześnie mamy do czynienia z mniejszym środowiskiem wsparcia, bo jest większa anonimowość, ludzie migrują z rodzinnego miejsca za pracą.

- Takie sytuacje powodują, że osoby korzystają ze wsparcia zewnętrznego. Dlatego jesteśmy my - tłumaczy.

Zauważa także, że pierwszym pomocnikiem osób pokrzywdzonych może być każdy z nas. Zaznacza, iż należy uczyć wrażliwości na to, co się dzieje w otoczeniu.

- Jeśli zamykamy się w czterech ścianach i udajemy, że nic się nie dzieje dookoła, to pozostawiamy bez pomocy innych, ale sami też ryzykujemy, że nam nikt nie pomoże - przekonuje.

- Nasze Centrum Interwencji Kryzysowej dobrze funkcjonuje i te dobre praktyki samorządowe są ważne dla nas, dlatego zapraszamy gości z innych miast, aby się dzielić naszymi doświadczeniami. Uczymy się też od innych. Od lat inwestujemy w sprawność naszych służb, w koordynację. To potwierdzają czasami wydarzenia nadzwyczajne, z którymi mamy do czynienia. Nasze służby potrafią ze sobą współpracować - przyznał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Z wykładem podczas konferencji wystąpiła m.in. Agnieszka Rusinek, psycholog w CIK w Lublinie. Skoncentrowała się na zagadnieniu interwencji kryzysowej w sytuacji klęski żywiołowej z perspektywy psychologa na przykładzie powodzi w gminie Wilków.

- Trzeba reagować najszybciej jak to możliwe, najskuteczniej jak można, przy współpracy z innymi służbami pomagającymi ludziom. Aby tak się stało potrzebne są wcześniej wypracowane procedury postępowania, a nawet przećwiczenie ich. Stąd dzisiejsza konferencja - mówiła.

Wyróżnia się trzy fazy organizowania interwencji kryzysowej w zdarzeniu katastroficznym, takim jak powódź.

- Pierwsza dotyczy samej ewakuacji, kolejna organizacji pomocy i wsparcia dla osób bezpośrednio ewakuowanych oraz trzecia - związana jest z odbudową i powrotem do nowego życia - tłumaczyła.

Jak przyznała, w takich sytuacjach rola psychologa koncentruje na pracy w dwóch obszarach: pierwszy to praca z osobami poszkodowanymi i wspieranie ich, natomiast drugi obszar to współpraca ze służbami działającymi na terenie wydarzenia katastroficznego, aby organizowana pomoc uwzględniała specyfikę funkcjonowania ludzi po traumie zdarzenia katastroficznego.

Podczas konferencji zaplanowano warsztaty poświęcone ochronie danych osobowych oraz prewencji, właściwemu działaniu i minimalizowaniu strat w związku z katastrofami.