GOSC.PL
publikacja 14.05.2018 11:26
Oglądając serialowe hity Netflixa, klipy na YouTube, krótkie filmy na Instagramie czy chociażby Avengers w kinie, nie wystarczy być wygodnym konsumentem obrazu.
Plan zdjęciowy serialu "Korona królów". Na zdjęciu Marta Bryła
Roman Koszowski /Foto Gość
Codzienne sąsiedztwo z nowymi mediami i bliskość z tym, co nazywamy komunikowaniem wizualnym wymagają od nas nieustannego myślenia, chociażby po to, by odróżnić, co jest prawdziwe, a co nie. Choć to dopiero początek procesu krytycznego myślenia i spojrzenia na komunikację wizualną, z którą mamy do czynienia na każdym kroku.
Organizatorzy 2. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Przestrzenie komunikacji wizualnej – nowe odsłony. Film – między realizmem a fikcją” postawili sobie za cel skupienie się na aspektach wizualnych w komunikacji.
Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim zaprezentują się zarówno osoby tworzące kino, teoretycy oraz medioznawcy i znawcy prawa. Natasza Ziółkowska-Kurczuk przedstawi filmowy eksperyment „Kawiarnia”. Dość ciekawie zapowiada się wystąpienie Urszuli Kusio o audiowizualnych narracjach świadectw wiary. Dariusz Wadowski wyjaśni, dlaczego film jest nośnikiem popularnej pamięci kulturowej. Nie zabraknie również aspektów prawnych. Pojawi się chociażby analiza problemu linkowania jako formy naruszenia praw autorskich do dzieła filmowego w Internecie oraz wątpliwości prawnych dotyczących filmów przedwojennych. Jeden z prelegentów poruszy nawet temat fikcyjnych postaci filmowych i ich ochrony prawnej.
Ciekawie zapowiada się również wystąpienie zatytułowane „Twój Vincent w reż. D. Kobieli i H. Welchmana, jako dzieło sztuki i przejaw kultury popularnej”. Wśród tematów nie zabraknie refleksji nad znaczeniem filmu „przedłużającego życie” w nowych mediach na przykładzie Chrisa Cornella, wokalisty Soundgarden i supergrupy Audioslave.
Wydarzenie rozpocznie się we wtorek 15 maja w sali 208 w Gmachu Głównym KUL przy Al. Racławickich 14 o godz. 9.30. Organizatorem konferencji jest Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami oddział w Lublinie.
Program konferencji:
OBRADY PLENARNE (SALA 208 GG KUL)
Moderator: Prof. dr hab. Karol Klauza
dr hab., prof. UMCS Natasza Ziółkowska-Kurczuk (UMCS), „Kawiarnia” – filmowy eksperyment
dr hab., prof. UE Aleksandra Pethe (UE), Narracje audiowizualne w chrześcijańskich świadectwach wiary
dr. hab., prof. UMCS Urszula Kusio (UMCS), Formy niewerbalne w produkcjach filmowych w perspektywie wybranych koncepcji komunikowania społecznego
dr hab., prof. UJ Małgorzata Abassy (UJ), Zagubione słowa. Przekaz rosyjskich bajek ludowych w filmach animowanych
prof. dr hab. Jerzy Olek (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny) Wejrzenie w głąb
dr hab. Dariusz Wadowski (KUL), Film jako nośnik popularnej pamięci kulturowej
Moderator: dr hab. Wojciech Lis
prof. zw. dr hab. Jacek Sobczak (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny), Status prawny scenariusza filmowego
dr hab., prof. Akademii Sztuki Wojennej Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (ASzWoj), Umowy na rekonstrukcje cyfrową dzieła filmowego
dr hab., prof. Akademii Sztuki Wojennej Joanna Taczkowska-Olszewska (ASzWoj), Odpowiedzialność dostawcy usług medialnych na żądanie za udzielenie dostępu do dzieła audiowizualnego na gruncie dyrektywy u handlu elektronicznym i przepisów prawa krajowego
dr hab., prof. KUL Grzegorz Tylec (KUL), Linkowanie jako forma naruszenia praw autorskich do dzieła filmowego w Internecie
dr Ksenia Kakareko (UW), Wątpliwości prawne dotyczące filmów przedwojennych
dr Joanna Buchalska (ALK), Cytat z dzieła filmowego jako przedmiot ochrony prawnej
SESJE POPOŁUDNIOWE
SEKCJA 1 (sala GG-208)
Moderator: dr hab., prof. KUL Justyna Szulich-Kałuża
dr Joanna Sosnowska (KUL), Sposoby wykorzystania elementów realistycznych w produkcji filmów i seriali fabularnych
dr Radosław Bomba (UMCS), Animacja komputerowa jako forma popularyzacji i przekazu wiedzy o kulturze w dobie YouTuba
Ks. dr Rafał Pastwa ("Gość Niedzielny"), Życie po życiu – czyli siła filmu w nowych mediach na przykładzie osoby Chrisa Cornella
dr Małgorzata Sławek-Czochra (KUL), Twój Vincent w reż. D. Kobieli i H. Welchmana jako dzieło sztuki i przejaw kultury popularnej
mgr Martyna Podolska (KUL), Filmowe postaci fikcyjne i ich ochrona prawna
mgr Piotr Szatyłowicz (ASP Warszawa), Ewolucja filmu dokumentalnego. Nowe narzędzia, systemy narracyjne, formy hybrydalne
mgr Agnieszka Kiejziewicz (UJ), W cieniu Fukushimy. Dyskurs o katastrofie nuklearnej w japońskim eksperymencie audiowizualnym po 2011 roku
Mateusz Chról (student KUL), Kinomatografia jako medium mitotwórcz
Dyskusja i podsumowanie konferencji
SEKCJA 2 (sala CTW-056)
Moderator: dr hab. Małgorzata Gruchoła
dr Aneta Wójciszyn-Wasil (KUL), Materiały filmowe Teatru Polskiego Radia w kontekście wizualnej ewolucji radia
mgr Mateusz Kasiak (UMCS), Bez scenariusza? Obraz rzeczywistości w filmie „W Nowicy na końcu świata” Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk
mgr Stanisław Michałowski (UMCS), Narysować film, nakręcić komiks – wokół problematyki adaptacji
mgr Stanisław Dunin-Wilczyński (KUL), Tykający zegar jako chwyt narracyjny w filmach
mgr Piotr Wajda (UG), Czynniki hamujące rozwój nordyckiego horroru w XX wieku a popularność subgatunku
mgr Maciej Woźniak (UKSW), Kino tworzące poezję. Przenikanie się literatury i filmu na przykładzie Truposza Jima Jarmuscha i cyklu poetyckiego Krzysztofa Kuczkowskiego
mgr Karolina Śmiłowska (UWr), Dlaczego lubimy się bać? Świat przedstawiony w serialu „Misja Afganistan” reż. G. Kuczeriszka, M. Dejczer
Joanna Nawrotkiewicz (studentka UW), Zwierciadło bólu nierozliczonej przeszłości. Kwiaty wojny Yimou Zhanga jako sprzeciw Chin wobec braku międzynarodowego upamiętnienia masakry nankińskiej
dr hab. Małgorzata Gruchoła, mgr Anna Parzniewska (KUL), Kultura więzienna w „Symetrii" reż. Konrada Niewolskiego- między realizmem a fikcją