Film – między realizmem a fikcją

ks. Rafał Pastwa

publikacja 14.05.2018 11:26

Oglądając serialowe hity Netflixa, klipy na YouTube, krótkie filmy na Instagramie czy chociażby Avengers w kinie, nie wystarczy być wygodnym konsumentem obrazu.

Film – między realizmem a fikcją Plan zdjęciowy serialu "Korona królów". Na zdjęciu Marta Bryła Roman Koszowski /Foto Gość

Codzienne sąsiedztwo z nowymi mediami i bliskość z tym, co nazywamy komunikowaniem wizualnym wymagają od nas nieustannego myślenia, chociażby po to, by odróżnić, co jest prawdziwe, a co nie. Choć to dopiero początek procesu krytycznego myślenia i spojrzenia na komunikację wizualną, z którą mamy do czynienia na każdym kroku.

Organizatorzy 2. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu „Przestrzenie komunikacji wizualnej – nowe odsłony. Film – między realizmem a fikcją” postawili sobie za cel skupienie się na aspektach wizualnych w komunikacji.

Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim zaprezentują się zarówno osoby tworzące kino, teoretycy oraz medioznawcy i znawcy prawa. Natasza Ziółkowska-Kurczuk przedstawi filmowy eksperyment „Kawiarnia”. Dość ciekawie zapowiada się wystąpienie Urszuli Kusio o audiowizualnych narracjach świadectw wiary. Dariusz Wadowski wyjaśni, dlaczego film jest nośnikiem popularnej pamięci kulturowej. Nie zabraknie również aspektów prawnych. Pojawi się chociażby analiza problemu linkowania jako formy naruszenia praw autorskich do dzieła filmowego w Internecie oraz wątpliwości prawnych dotyczących filmów przedwojennych. Jeden z prelegentów poruszy nawet temat fikcyjnych postaci filmowych i ich ochrony prawnej.

Ciekawie zapowiada się również wystąpienie zatytułowane „Twój Vincent w reż. D. Kobieli i H. Welchmana, jako dzieło sztuki i przejaw kultury popularnej”. Wśród tematów nie zabraknie refleksji nad znaczeniem filmu „przedłużającego życie” w nowych mediach na przykładzie Chrisa Cornella, wokalisty Soundgarden i supergrupy Audioslave.

Wydarzenie rozpocznie się we wtorek 15 maja w sali 208 w Gmachu Głównym KUL przy Al. Racławickich 14 o godz. 9.30. Organizatorem konferencji jest Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami oddział w Lublinie.

Program konferencji:

  • 9.30 Otwarcie Konferencji

OBRADY PLENARNE (SALA 208 GG KUL)

  • 10.00 – 11.30

Moderator: Prof. dr hab. Karol Klauza

dr hab., prof. UMCS Natasza Ziółkowska-Kurczuk (UMCS), „Kawiarnia” – filmowy eksperyment

dr hab., prof. UE Aleksandra Pethe (UE), Narracje audiowizualne w chrześcijańskich świadectwach wiary

dr. hab., prof. UMCS Urszula Kusio (UMCS), Formy niewerbalne w produkcjach filmowych w perspektywie wybranych koncepcji komunikowania społecznego

dr hab., prof. UJ Małgorzata Abassy (UJ), Zagubione słowa. Przekaz rosyjskich bajek ludowych w filmach animowanych

prof. dr hab. Jerzy Olek (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny) Wejrzenie w głąb

dr hab. Dariusz Wadowski (KUL), Film jako nośnik popularnej pamięci kulturowej

  • 11.30 – 11.50 Dyskusja
  • 11.50 – 12.15 Przerwa na kawę
  • 12.15 -13.45

Moderator: dr hab. Wojciech Lis

prof. zw. dr hab. Jacek Sobczak (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny), Status prawny scenariusza filmowego

dr hab., prof. Akademii Sztuki Wojennej Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz (ASzWoj), Umowy na rekonstrukcje cyfrową dzieła filmowego

dr hab., prof. Akademii Sztuki Wojennej Joanna Taczkowska-Olszewska (ASzWoj), Odpowiedzialność dostawcy usług medialnych na żądanie za udzielenie dostępu do dzieła audiowizualnego na gruncie dyrektywy u handlu elektronicznym i przepisów prawa krajowego

dr hab., prof. KUL Grzegorz Tylec (KUL), Linkowanie jako forma naruszenia praw autorskich do dzieła filmowego w Internecie

dr Ksenia Kakareko (UW), Wątpliwości prawne dotyczące filmów przedwojennych

dr Joanna Buchalska (ALK), Cytat z dzieła filmowego jako przedmiot ochrony prawnej

  • 13.45 – 14.00 Dyskusja
  • 14.00 – 14.50 Obiad
  • 14.50 - Wspólne zdjęcie dziedziniec Gmachu Głównego KUL

SESJE POPOŁUDNIOWE

SEKCJA 1 (sala GG-208)

Moderator: dr hab., prof. KUL Justyna Szulich-Kałuża

  • 15.00 -17.30

dr Joanna Sosnowska (KUL), Sposoby wykorzystania elementów realistycznych w produkcji filmów i seriali fabularnych

dr Radosław Bomba (UMCS), Animacja komputerowa jako forma popularyzacji i przekazu wiedzy o kulturze w dobie YouTuba

Ks. dr Rafał Pastwa ("Gość Niedzielny"), Życie po życiu – czyli siła filmu w nowych mediach na przykładzie osoby Chrisa Cornella

dr Małgorzata Sławek-Czochra (KUL), Twój Vincent w reż. D. Kobieli i H. Welchmana jako dzieło sztuki i przejaw kultury popularnej

  • 16.15 – 16.30 Przerwa na kawę

mgr Martyna Podolska (KUL), Filmowe postaci fikcyjne i ich ochrona prawna

mgr Piotr Szatyłowicz (ASP Warszawa), Ewolucja filmu dokumentalnego. Nowe narzędzia, systemy narracyjne, formy hybrydalne

mgr Agnieszka Kiejziewicz (UJ), W cieniu Fukushimy. Dyskurs o katastrofie nuklearnej w japońskim eksperymencie audiowizualnym po 2011 roku

Mateusz Chról (student KUL), Kinomatografia jako medium mitotwórcz

Dyskusja i podsumowanie konferencji

 

SEKCJA 2 (sala CTW-056)

Moderator: dr hab. Małgorzata Gruchoła

  • 15.00 -17.30

dr Aneta Wójciszyn-Wasil (KUL), Materiały filmowe Teatru Polskiego Radia w kontekście wizualnej ewolucji radia

mgr Mateusz Kasiak (UMCS), Bez scenariusza? Obraz rzeczywistości w filmie „W Nowicy na końcu świata” Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk

mgr Stanisław Michałowski (UMCS), Narysować film, nakręcić komiks – wokół problematyki adaptacji

mgr Stanisław Dunin-Wilczyński (KUL), Tykający zegar jako chwyt narracyjny w filmach

mgr Piotr Wajda (UG), Czynniki hamujące rozwój nordyckiego horroru w XX wieku a popularność subgatunku

  • 16.15 – 16.30 Przerwa na kawę

mgr Maciej Woźniak (UKSW), Kino tworzące poezję. Przenikanie się literatury i filmu na przykładzie Truposza Jima Jarmuscha i cyklu poetyckiego Krzysztofa Kuczkowskiego

mgr Karolina Śmiłowska (UWr), Dlaczego lubimy się bać? Świat przedstawiony w serialu „Misja Afganistan” reż. G. Kuczeriszka, M. Dejczer

Joanna Nawrotkiewicz (studentka UW), Zwierciadło bólu nierozliczonej przeszłości. Kwiaty wojny Yimou Zhanga jako sprzeciw Chin wobec braku międzynarodowego upamiętnienia masakry nankińskiej

dr hab. Małgorzata Gruchoła, mgr Anna Parzniewska (KUL), Kultura więzienna w „Symetrii" reż. Konrada Niewolskiego- między realizmem a fikcją

  • 17.30 Dyskusja i podsumowanie konferencji