Festiwal paschalny

ks. Rafał Pastwa

|

Gość Lubelski 12/2019

dodane 21.03.2019 00:00

Odbywa się częściowo przed Wielkim Tygodniem i w okresie wielkanocnym. − To nam pozwala zachować równowagę między nastrojem pokuty, żalu, oczekiwania i radości − mówi dr Stefan Münch.

Doktor S. Münch organizuje koncerty w różnym otoczeniu. Doktor S. Münch organizuje koncerty w różnym otoczeniu.
ks. Rafał Pastwa /Foto Gość

Wychował się przy dwóch lubelskich instytucjach związanych z muzyką i sztuką. W Teatrze im. Osterwy pracowała jego matka, a w Filharmonii Lubelskiej ojciec. Jako jedynak nie zawsze miał z kim zostać w domu, więc niekiedy czekał na rodziców między sceną teatru a estradą filharmonii.

– To oczywiste, że w takich warunkach przesiąka się atmosferą miejsc. To zdecydowało pewnie o wyborze kierunku moich studiów, choć rodzicom nie podobało się, że zamierzam pisać i czytać książki, zamiast zostać lekarzem albo księdzem – opowiada dr Stefan Münch, dyrektor festiwalu Tempus Paschale.

Ukończył filologię polską na UMCS i rozpoczął pracę na uniwersytecie. Zajmował się historią literatury XIX w. Napisał doktorat dotyczący wpływu muzyki na polski teatr romantyczny. Promotorem jego rozprawy był wybitny teatrolog prof. Zbigniew Raszewski. Zainteresowania badawcze Müncha sytuowały się na pograniczu literatury, muzyki i plastyki. Wśród jego publikacji znajdziemy oryginalną książkę o wpływie polityki na operę (w XIX w. była sztuką masową) we Francji czy Włoszech. – Teatr też mnie interesuje, ale on jest literaturą. Zajmowałem się też długo dziennikarstwem muzycznym. Pisałem do tytułów lubelskich, ale też ogólnopolskich. Z czasem krytyka artystyczna się skończyła. Dziś recenzji z bieżącej produkcji literackiej redaktor gazety codziennej nie umieści. Niekiedy kulturę i sztukę traktuje się jako sprawę marginalną. Czytelników bardziej interesuje życie prywatne artystów, a nie ich dorobek. Pracowałem też jako dziennikarz muzyczny w telewizji. Wtedy zaczęto nam tłumaczyć, że należy się dostosować do poziomu widza. Wiemy, jak to się skończyło – mówi.

Münch współpracował – i nadal to robi – z rozgłośniami radiowymi w Lublinie, jest też wykładowcą Filharmonii Narodowej w Warszawie.

25 lat temu pojawił się pomysł, by zorganizować w Lublinie duży festiwal muzyczny. Filharmonia Lubelska zmieniała swoją siedzibę na obecną, w dawnym Teatrze w Budowie. − Wtedy ówczesna dyrektor Agnieszka Kreiner zaproponowała mi współpracę. Dołączyła się Fundacja Galeria na Prowincji. To były czasy transformacji, byliśmy młodzi, wydawało się nam to potrzebne. Pierwsze dwa festiwale toczyły się pod nazwą „Muzyka. Zabytki. Plastyka”. Wydarzenie odbywało się we wrześniu, bo chciano, aby tuż po wakacjach coś się w mieście działo. Ale nastąpiły zmiany na stanowisku dyrektora filharmonii i w związku z tym wymyśliłem, że stworzę festiwal w innym wymiarze i o innej porze. Przeniosłem go na okres paschalny – opowiada dyrektor. Trzecia edycja festiwalu przebiegła już pod nazwą Tempus Paschale.

Müncha fascynował okres wielkopostny. – Ta radość podszyta jest i niepewnością, i lękiem, co potwierdzają Ewangelie. Poszedłem z tym pomysłem do abp. Józefa Życińskiego, prosząc o patronat i pytając go o sens takich działań. Teraz rolę patrona honorowego uprzejmie przyjmuje abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski. Festiwal odbywa się częściowo przed Wielkim Tygodniem, a częściowo w okresie wielkanocnym. To pozwala zachować równowagę między nastrojem pokuty, żalu, oczekiwania i radości. Wyobrażałem też sobie, że muzyka będzie wykonywana w „naturalnym środowisku”. Pasja według św. Mateusza J.S. Bacha jest muzyczną opowieścią o męce Pańskiej, dlatego powinno się ją przedstawiać w kościele – wyjaśnia dyrektor wydarzenia. – Muzyka paraliturgiczna powinna być wykonywana w kościołach – dodaje. Dlatego koncertów XXIV Festiwalu „Tempus Paschale” można wysłuchać w wielu lubelskich świątyniach.

Program Tempus Paschale w Lublinie

24.03 o 18.45: inauguracja festiwalu w kościele rektoralnym Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej (ul. Narutowicza 6) 31.03 o 13.00: Stabat Mater Dolorosa – bazylika ojców dominikanów 7.04 o 18.45: Płaczcie, Anieli – kościół rektoralny Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej 13.04 o 18.00: Estrada Młodych. Trybunał Koronny (Rynek 1) 14.04 o 18.45: Salve Regina – kościół rektoralny Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej 27.04 o 18.00: Od Mozarta do Kilara – sala koncertowa Szkoły Muzycznej im. T. Szeligowskiego (ul. Narutowicza 32A) 28.04 o 18.00: Szalone Fortepiany – sala koncertowa Szkoły Muzycznej im. Szeligowskiego 18.05 o 19.00: Koncert i Gala 25-lecia – kościół Świętej Rodziny (al. Jana Pawła II)