Niezwykłe doznania wizualne czyli kościoły archidiecezji na gigapanoramach

rp, archidiecezja

publikacja 04.12.2020 19:49

Wszystkie dotychczas zdigitalizowane kościoły można już teraz zwiedzać wirtualnie. Wystarczy wejść na stronę www.koscioly.diecezja.lublin.pl.

Niezwykłe doznania wizualne czyli kościoły archidiecezji na gigapanoramach Strona internetowa www.koscioly.diecezja.lublin.pl pozwala oglądać detale świątyń wewnątrz i na zewnątrz. Screen/ Kościoly.diecezja.lublin.pl

Archidiecezja lubelska realizuje projekt „Kościoły Lubelszczyzny na gigapanoramach”, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Udowadnia on, że w rzeczywistości widać mniej niż w świecie cyfrowym. Każdy może się o tym przekonać i na stronie internetowej obejrzeć wybrane kościoły od wewnątrz, z zewnątrz, z lotu ptaka, a także przeczytać szczegóły dotyczące historii świątyń.

- W ramach Programu Kultura Cyfrowa 2019 archidiecezja od dwóch lat realizuje projekt skierowany do każdej grupy wiekowej, począwszy od dzieci, młodzieży szkolnej, dorosłych, seniorów, jak również dla osób niepełnosprawnych – wyjaśnia koordynator projektu.

- Projekt polega na digitalizacji zasobów obiektów sakralnych oraz umieszczeniu zapisu cyfrowego na stronie internetowej. W tamtym roku procesowi temu poddano trzy kościoły, w tym roku zostały zdigitalizowane kolejne obiekty - mówi ks. dr Adam Jaszcz, rzecznik archidiecezji lubelskiej.

Digitalizacja zasobów kościelnych dotyczy coraz większej liczby świątyń na terenie Lubelszczyzny: archikatedry pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Lublinie, kościoła pod wezwanie Bożego Ciała w Józefowie nad Wisłą, kościoła pod wezwaniem św. Stanisława BiM i św. Tomasza Apostoła w Piotrawinie, kościoła pod wezwaniem św. Mikołaja w Lublinie, kościoła pod wezwaniem Przemienienia Pańskiego należącego do zespołu Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Lublinie oraz kościoła pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja Apostoła w Kazimierzu Dolnym czy kościoła rektoralnego pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie.

Strategicznym celem programu jest opracowanie i digitalizacja zasobów dziedzictwa kulturowego oraz udostępnianie i umożliwianie ponownego wykorzystywania zasobów cyfrowych do celów popularyzacyjnych, edukacyjnych i naukowych. Zwiększenie dostępności opracowanych i zdigitalizowanych zbiorów przy zastosowaniu atrakcyjnych form ich prezentacji, jakimi w tym wypadku są gigapanoramy, ma na celu przełamywanie barier w dostępie do dóbr kultury, w tym w dostępie do kultury dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych cyfrowo.

Dzięki funduszom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, archidiecezja lubelska zrealizowała również projekt pod nazwą „Wieża Trynitarska - muzeum w sercu Lublina”. Program zadania obejmował rozwinięcie i unowocześnienie istniejącej już infrastruktury muzeum, dzięki czemu w znaczący sposób podniosły się wartości wizualne i estetyczne przestrzeni. Zwiększyła się przy tym również atrakcyjność miejsca dla odwiedzających. Założone cele udało się zrealizować dzięki zakupieniu zestawu oświetlenia galeryjnego i efektowego, wyposażenia nagłośnieniowego oraz sprzętu multimedialnego. 

Zabytkowe muzeum mieszczące się w Wieży Trynitarskiej zyskało współczesny wymiar oraz odzyskało właściwy blask. Inwestycja pozwoli na zorganizowanie warsztatów, lekcji edukacyjnych oraz prezentacji dla mieszkańców miasta, a nowoczesny wygląd zachęci do ponownych odwiedzin przez zwiedzających.

Wieża Trynitarska jest siedzibą Muzeum Archidiecezjalnego, w którym zgromadzone są eksponaty sztuki religijnej takie jak ikony, rzeźby, tkaniny, instrumenty muzyczne oraz inne zabytkowe sprzęty. W celu ochrony jednego z najcenniejszych skarbów Lublina budynek poddano działaniom modernizacyjnym, mającym na celu uchronienie wieży przed groźbą pożaru oraz zapewnienie bezpieczeństwa odwiedzającym.

Projekt zrealizowany został przez archidiecezję lubelską ze wsparciem finansowym z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dzięki zamontowaniu systemów przeciwpożarowego, sygnalizacji włamaniowej oraz monitoringu, zabytek spełnia wymogi bezpieczeństwa, pozwalając przy tym na organizację kolejnych przedsięwzięć popularyzujących tradycję i kulturę regionu.