Nowe obrazy w kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie

jw

publikacja 30.11.2022 08:53

Halicka, Boznańska, Muter to autorki prac, które poszerzyły kolekcję Muzeum Narodowego w Lublinie. Nowe obrazy zostały zaprezentowane podczas konferencji prasowej na Zamku.

Kolekcję nowych obrazów już można podziwiać w Muzeum na Zamku. Kolekcję nowych obrazów już można podziwiać w Muzeum na Zamku.
Archiwum Muzeum Narodowego w Lublinie

Dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zbiory Muzeum Narodowego w Lublinie powiększyły się o prace artystek należących do grona najważniejszych postaci sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku.

– Strategia budowania zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie zakłada taki sposób rozwijania kolekcji malarstwa polskiego, aby w przyszłości stała się możliwie kompletną panoramą sztuki polskiej. Artystki, których dzieła trafiły do zbiorów Muzeum należą do grona najważniejszych postaci sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku oraz międzywojnia, a także najwybitniejszych kobiet malarek – mówi Katarzyna Mieczkowska, dyrektor Muzeum Narodowego w Lublinie.

Kupione obrazy to: Olgi Boznańskiej "Portret kobiety" (Portret Blanche Mazier) z ok. 1908 roku, Meli Muter "Snopki siana" z ok. 1938 roku, Meli Muter "Rodan" z ok. 1945 roku, Alicji Halickiej "Macierzyństwo" z ok. 1925 roku.

Portret kobiety (Portret Blanche Mazier) z 1908 roku Olgi Boznańskiej jest dziełem wyróżniającym się na tle pozostałych prac. Ta znakomita kompozycja należy do najlepszych w dorobku jednej z najbardziej uznanych polskich malarek przełomu poprzednich stuleci.

Obok Boznańskiej drugą ważną artystką pierwszych dziesięcioleci XX wieku była Mela Muter. Jej twórczość należy do najciekawszych zjawisk w historii polskiego malarstwa tego czasu, związanych ze środowiskiem École de Paris. Dwa kupione pejzaże: "Snopki siana" i "Rodan", ukazują oryginalne cechy spuścizny pejzażowej Muter z lat 30. i 40. Kompozycje przedstawiają odmienne ujęcia położonej na południu Francji, w okolicach Awinionu, malowniczej doliny Rodanu, która przez wiele lat była dla niej źródłem wielu motywów, a w czasie II wojny światowej miejscem, w którym malarka szukała schronienia.

Z kręgiem paryskiej bohemy była związana również Alicja Halicka – uznana projektantka i scenografka jako malarka pozostająca długo w cieniu męża, Louisa Marcoussis’a. Ujmujące wyrazem i formą "Macierzyństwo" stanowi przykład realizacji motywu rodzajowego, bezpośrednio nawiązującego do osobistych doświadczeń artystki. Opieka nad dzieckiem była impulsem do formalnych poszukiwań, w wyniku których powstała grupa powiązanych tematycznie prac. Intymny w charakterze, niewielkich rozmiarów obraz cechuje się idealnie wyważoną kompozycją, a także wysmakowaną kolorystyką. Stanowi znakomity przykład tego etapu twórczości Halickiej.

Zakupione prace Meli Muter i Alicji Halickiej są pierwszymi przykładami ich twórczości w kolekcji naszego Muzeum.

Nowe obrazy można oglądać na specjalnej wystawie zorganizowanej w siedzibie głównej muzeum w Galerii im. Ireny Hochman i Tadeusza Mysłowskiego. Pokaz nabytków jest okazją do zaprezentowania trzech interesujących postaci kobiet malarek. Autorki prac łączy zbliżony czas życia i twórczości, a także dwa istotne w ich biografiach miasta: Kraków jako miejsce urodzenia, oraz Paryż – miejsce zamieszkania i działalności artystycznej.   

Łącznie w roku bieżącym zbiory Muzeum Narodowego w Lublinie powiększyła się o ponad 130 zabytków. Do najcenniejszych z nich należą: rękopis wiersza Józefa Czechowicza przekazany do zbiorów Muzeum Józefa Czechowicza, oddziału Muzeum Narodowego w Lublinie, fragment płótna z wypisanymi przez W.A. Kledzika nazwiskami współwięźniów Zamku Lubelskiego przekazany do zbiorów Muzeum Martyrologii „Pod Zegarem”, a także dary artystów włączone do Kolekcji Tadeusza Mysłowskiego i Ireny Hochman" (m.in.: R. Borgen "Symfonia" 2020, akryl, ołówek; Jolanty Studzińskiej, "Pustki II" 2014, płótno, akryl, 190x190 cm; plakaty autorstwa Zygmunta Januszewskiego, będące darem jego żony Doroty Folgi-Januszewskiej, obraz: M. Snarskiej, "Metafory koloru III").