Historia śpiewem zapisana

ag

publikacja 01.08.2023 13:13

Śpiew towarzyszył codziennemu życiu ludzi na wsi od wieków. Wiązał się nie tylko z ważnymi wydarzeniami, ale i był oderwaniem od codziennych zmagań z trudną rzeczywistością. O jego znaczeniu mówi projekt "Śpiewy pogranicza".

Korespondencja Jana Ignaciuka do Włodzimierza Dębskiego. Zbiory Folkloru Muzycznego Muzeum Wsi Lubelskiej. Korespondencja Jana Ignaciuka do Włodzimierza Dębskiego. Zbiory Folkloru Muzycznego Muzeum Wsi Lubelskiej.
Krzysztof Wasilczyk

Projekt „Śpiewy pogranicza ze zbiorów Jana Ignaciuka w Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie” realizowany w lubelskim skansenie to pomysł na to by pokazać  różnorodne jego zasoby.

- Wiele osób kojarzy to miejsce z kulturą materialną lubelskiej prowincji, czyli, wiejską i małomiasteczkową zabudową i przestrzenią parku etnograficznego. My natomiast chcieliśmy pokazać, że w zbiorach mamy ciekawe materiały dokumentujące kulturę duchową, niematerialną, do której zaliczają się m.in. przekazy, wiedza, pieśni, zwyczaje, obrzędy, ale też wszystko to, co wiąże się z umiejętnościami czy rzemiosłem - mówi Agata Kusto z Muzeum Wsi Lubelskiej, koordynatorka projektu.

W latach 70. XX wieku muzeum zaczęło gromadzić nagrania i teksty pieśni śpiewanych na wsi. Zajmował się tym Włodzimierz Dębski wielki znawca folkloru. O działaniach muzealnych wiedział też inny badacz - Jan Ignaciuk. Spisywał on teksty pieśni i opisywał zwyczaje, ale także nagrywał na taśmy magnetofonowe pieśni śpiewane na dawnej na wsi. Kopie tych materiałów trafiły m.in. do Muzeum Wsi Lubelskiej.

- Wydaje się, że dziś najlepszą formą upowszechniania dziedzictwa muzycznego są warsztaty. Dlatego właśnie w Muzeum Wsi Lubelskiej zorganizowaliśmy już takie zajęcia. Do prowadzenia warsztatów zaprosiliśmy osoby z dwóch środowisk. Przede wszystkim tradycyjne śpiewaczki pochodzące z miejsc związanych z działalnością Jana Ignaciuka - panią Karolinę Demianiuk z Dołhobród i panią Ninę Jawdosiuk z Dobrowody. Wspierały je prowadząc zajęcia śpiewacze Ewa Grochowska i Julita Charytoniuk – nauczycielki śpiewu i badaczki tradycji muzycznych. Podsumowaniem projektu będzie panel naukowy prezentujący dotychczasowe badania nad kulturowym pograniczem polsko-wschodniosłowiańskim. Odbędzie się on 2 września i już na niego zapraszamy. Połączymy go z koncertem i potańcówką - mówi Agata Kusto.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Więcej będzie można przeczytać w 33 numerze "Gościa Lubelskiego".