AI – szansa czy zagrożenie?

jj

|

Gość Lubelski 09/2024

publikacja 29.02.2024 00:00

KUL zaprosił wybitnych polskich naukowców z różnych dziedzin na debatę, aby wspólnie zastanowić się nad przyszłością sztucznej inteligencji.

Rozmowa była transmitowana przez media uczelni. Rozmowa była transmitowana przez media uczelni.
Tomasz Koryszko /KUL

Wydarzenie to było częścią trzeciej edycji Areopagu Uniwersytetów, cyklu dyskusji na temat aktualnych wyzwań stojących przed współczesnym światem i człowiekiem. W debacie, która odbyła się 16 lutego, udział wzięli naukowcy z różnych polskich uniwersytetów w tym prof. Andrzej Dragan, specjalista w dziedzinie fizyki kwantowej z Uniwersytetu Warszawskiego i Narodowego Uniwersytetu Singapuru, prof. Krzysztof Jassem, informatyk z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, założyciel Centrum Sztucznej Inteligencji oraz trzykrotny mistrz świata w brydżu sportowym, prof. Piotr Kulicki, twórca kierunku AI na KUL i absolwent Uniwersytetu w Oxfordzie, oraz dr hab. Igor Podolak, ekspert w dziedzinie data mining i sieci neuronowych z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dyskusja o wyzwaniach współczesności

Tematyka debaty skupiła się na szansach i zagrożeniach wynikających z rozwoju sztucznej inteligencji, obejmując kwestie etyczne, społeczne, technologiczne oraz polityczne, takie jak bezpieczeństwo danych, prywatność, odpowiedzialność za decyzje podejmowane przez algorytmy, a także wpływ AI na zmiany kulturowe i społeczne. Rozwiązanie tych dylematów wymaga interdyscyplinarnej współpracy i tworzenia ram, które będą wspierać zrównoważony rozwój AI.

Spotkanie było okazją do dialogu między ekspertami z różnych dziedzin, miało na celu zdefiniowanie AI oraz omówienie jej zastosowań (zwłaszcza w edukacji), a także wyzwań etycznych.

Inicjatywa Areopagu, wspierana przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), podkreśla ważność prowadzenia publicznej debaty o wyzwaniach współczesności z udziałem akademickiej społeczności czterech renomowanych polskich uniwersytetów. Areopag Uniwersytetów, poprzez takie spotkania, dąży do budowania świadomości i odpowiedzialności za przyszłość, w której sztuczna inteligencja odgrywać będzie coraz ważniejszą rolę.

Czy zabierze nam pracę?

Podczas dyskusji na temat możliwości i ryzyk związanych z rozwojem sztucznej inteligencji, prof. Andrzej Dragan z Uniwersytetu Warszawskiego wyraził swoje zaniepokojenie, że ludzkość, mimo umiejętności tworzenia AI, nie rozumie jej działania. W czasie spotkania prof. Krzysztof Jassem z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza przedstawił sztuczną inteligencję jako zaawansowany system informatyczny, zdolny do uczenia się, analizy, przetwarzania informacji i tworzenia rozwiązań zrozumiałych dla ludzi. Prof. Dragan podkreślił niepokojący brak zrozumienia mechanizmów działania AI, mimo że ludzkość potrafi już tworzyć algorytmy zdolne do pokonania człowieka w grach logicznych, takich jak szachy, bez pełnego zrozumienia ich procesów decyzyjnych. Zauważył również, że algorytmy mogą manipulować ludzkim zachowaniem, co jest widoczne np. w mediach społecznościowych.

Rozwój AI niesie potencjalne zagrożenia, takie jak eliminacja wielu miejsc pracy, co jednak nie niepokoi prof. Piotra Kulickiego z KUL, który wierzy, że zanikające zawody zostaną zastąpione nowymi. Podkreślił, że ludzkość będzie nadal potrzebować wykwalifikowanych specjalistów do pracy z uczeniem maszynowym.

Dr hab. Igor Podolak z Uniwersytetu Jagiellońskiego traktuje AI jako narzędzie bez własnej świadomości, co sprawia, że trudno ocenić je moralnie, chociaż sposób wykorzystania AI przez ludzi podlega ocenie moralnej. Prof. Jassem zwrócił uwagę na potrzebę regulacji działalności AI, wskazując na plany Parlamentu Europejskiego dotyczące zakazu wykorzystywania AI do manipulowania podświadomością ludzką.

Rektor KUL, ks. prof. Mirosław Kalinowski, przypomniał, że sztuczna inteligencja powinna służyć ludzkości, co jest zgodne z nauką papieża Franciszka o niezapominaniu o inteligencji duchowej. Uniwersytet planuje wprowadzenie zajęć z AI dla wszystkich studentów, dostosowanych do różnych kierunków studiów, co podkreśla znaczenie tej technologii w różnych dziedzinach nauki.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.