Zarząd Towarzystwa Naukowego KUL wręczył prof. Andrzejowi Nowakowi Nagrodę im. ks. Idziego Radziszewskiego za całokształt dorobku naukowego w duchu humanizmu chrześcijańskiego.
Profesor Nowak należy do ścisłego grona najwybitniejszych współczesnych polskich historyków. W polskiej humanistyce zajmuje miejsce szczególne - jest uznawany za jednego z czołowych badaczy polskiej myśli politycznej, relacji polsko-rosyjskich oraz szerzej pojmowanej historii politycznej naszego regionu. Jego dorobek naukowy i wkład w rozwój badań nad Wschodem czynią go postacią o wyjątkowej randze w życiu intelektualnym współczesnej Polski.
Nagroda im. ks. Radziszewskiego, założyciela i pierwszego rektora KUL - "za wybitne osiągnięcia naukowe w duchu humanizmu chrześcijańskiego" - została uchwalona, wraz z jej regulaminem, 6 kwietnia 1974 r. przez ówczesny Zarząd Towarzystwa Naukowego KUL, na którego czele stał o. prof. Mieczysław A. Krąpiec.
Pomysł ustanowienia nagrody zrodził się jednak nieco wcześniej, w związku z przypadającą w 1972 r. 50. rocznicą śmierci twórcy KUL ks. Radziszewskiego (1871-1922). Pomysłodawcą nagrody był prof. Stefan Sawicki, zaś projekt regulaminu przygotował prof. Zygmunt Sułowski. Zarząd stwierdzał, że nagroda ma uczcić założyciela KUL, uczonego wielkiej miary, świetnego wykładowcę, człowieka ogromnej wiedzy i dobroci, obdarzonego niezwykłym talentem organizacyjnym i kierowniczym, oddanego bez reszty uniwersytetowi.
Nagroda im. ks. Radziszewskiego stanowi ważny przejaw promującej naukę działalności Towarzystwa Naukowego KUL, jest najwyższym wyróżnieniem naukowym środowiska KUL, liczącym się w polskim świecie nauki i kultury, jak też w życiu polskiego Kościoła.
Jako pierwszy Nagrodę im. ks. Radziszewskiego otrzymał w 1974 r. "za całokształt dorobku" prof. Władysław Tatarkiewicz. Odtąd przyznawana jest i wręczana co roku (z wyjątkiem lat: 1981, 1987, 2019, 2020) wybitnym przedstawicielom polskiej nauki, których życie i działalność naukową cechuje humanizm chrześcijański, czyli ten nurt humanizmu, który wielkość człowieka i godność osoby widzi w perspektywie związku z Bogiem w świetle objawienia chrześcijańskiego.