Nowy numer 50/2018 Archiwum

Zamieszanie z nazywaniem

Przez media przetoczyła się szeroka dyskusja na temat godła i logotypów Katolickiego Uniwersytetu Katolickiego. Nie ulega wątpliwości, że powstało zamieszanie, choć zmiany - zdaniem KUL - miały pewne rzeczy uporządkować.

Po artykule „Nie wszystko na sprzedaż” w tygodniku „Niedziela” 33/2017 autorstwa europosła Mirosława Piotrowskiego, w którym napisał m.in.: „Z ogromną przykrością i niedowierzaniem przyjąłem informację, że podobno Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II usuwa ze swego logo krzyż oraz tradycyjne zawołanie »Deo et Patriae« (Bogu i Ojczyźnie), a także polskiego Orła w koronie” lubelski „Gość” napisał artykuł, w którym autor – ks. Rafał Pastwa – polemizował z tezami pana posła.

Poseł M. Piotrowski z kolei odniósł się do tego tekstu, przedstawiając swoje uwagi. Postaramy się więc odnieść do nich wszystkich.

  1. Godło KUL, o czym przypomina w swoim oświadczeniu rzecznik prasowy KUL, nie było traktowane jednocześnie jako logo uczelni. Jednak trzeba oddać sprawiedliwość panu posłowi, że na stronie internetowej uczelni, w zakładce z materiałami promocyjnymi (www.kul.pl/materia-y-promocyjne,gal_1432.html), dwie koszulki z godłem opisane zostały jako „koszulki z logo KUL”, więc słusznie zauważył on, że sam KUL „myli godło z logo”, co ks. Pastwa zarzucił wcześniej posłowi Piotrowskiemu.
     
  2. Poseł użył argumentu, że gdy w wyszukiwarce internetowej wpisuje się hasło: „logo KUL”, wśród grafik wyświetla się również godło uczelni. Dlatego tygodnik „Niedziela” użył sformułowań „stare logo” i „nowe logo”. Jeżeli potraktujemy jednak dogmatycznie dane z wyszukiwarki internetowej, dojdziemy niekiedy do sytuacji absurdalnych, bo wyniki wyszukiwania zależą w dużym stopniu od ruchu internetowego i nie są w pełni wiarygodne.
     
  3. Prof. Piotrowski zwrócił uwagę, że dotychczas godło uniwersytetu miało stałe miejsce w nagłówku strony KUL i stamtąd zniknęło. Faktem jest, że w tym miejscu pojawiło się nowe logo uczelni, a godło widnieje tylko na przewijającym się pasku informacyjnym.
     
  4. Pan Poseł ma rację, że autor GN wprowadził w artykule pojęcie „herbu”, którego statut KUL nie przewiduje. Błąd ten został poprawiony.
     
  5. Pod spornym artykułem zamieściliśmy oświadczenie rzecznika prasowego KUL na temat godła i logotypu. Autor GN nie poinformował, od kiedy logo pojawiło się jako odrębny znak, bo uznał, że godło nigdy nie pełniło jego funkcji.
     
  6. Poseł Piotrowski ma rację, że w artykule z błędem napisano nazwisko rektora Słomkowskiego. „Słodkowski” to pomyłka autora wynikająca z pośpiechu, a błąd ten został poprawiony przez niego zaraz po zauważeniu lapsusu.
     
  7. Ks. Pastwa napisał, że pan poseł jest byłym wykładowcą KUL. Tę nieścisłość autor również skorygował, wyjaśniając, że profesor obecnie przybywa na urlopie bezpłatnym związanym z pełnieniem funkcji europosła i nie prowadzi zajęć na uczelni.

W najbliższym czasie w lubelskim „Gościu Niedzielnym” ukaże się rozmowa z przedstawicielem władz KUL na temat zmian znaków graficznych uczelni, aby rozwiać wątpliwości w tej materii. Racje bowiem rozłożyły się – z różnym ciężarem – wśród „uczestników sporu”.

« 1 »
oceń artykuł

Zobacz także

Komentowanie dostępne jest tylko dla .

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami ich autorów i nie odzwierciedlają poglądów redakcji

Reklama

Zapisane na później

Pobieranie listy