Lublin liderem cyfrowej edukacji

Blisko 70 lubelskich szkół dołączyło do przełomowego projektu "Lublin - Edukacyjna Przyszłość IT", którego celem jest rozwój kompetencji cyfrowych ponad 20 tysięcy uczennic i uczniów.

Podczas uroczystej inauguracji projektu, która odbyła się 19 maja z udziałem władz miasta, dyrektorów szkół, nauczycieli i ekspertów, każda placówka otrzymała symboliczną tabliczkę potwierdzającą udział w programie.

– Dzisiejsze wydarzenie to deklaracja gotowości do odważnego przedefiniowania modelu edukacji – takiego, który realnie odpowiada na potrzeby uczniów w dynamicznie zmieniającym się świecie – mówił Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Projekt wystartował w lutym 2024 roku jako pilotaż w 28 szkołach. Przez 12 miesięcy ponad 4 tysiące uczniów i 120 nauczycieli testowało nowoczesne narzędzia edukacyjne, oparte na platformach chmurowych i metodach pracy projektowej. Program nauczania opracowano we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog i pod opieką Akademii Leona Koźmińskiego. Sukces pilotażu był jednoznaczny – ponad 70 proc. uczniów zauważyło pozytywny wpływ nowej formuły nauczania na zrozumienie materiału.

Od kwietnia 2025 roku projekt objął już 70 szkół, co oznacza ponad 20 tys. uczniów i 200 nauczycieli. Wszyscy uczestniczą w zajęciach z informatyki opartych na nowoczesnym programie, a tysiąc najaktywniejszych uczniów rozpocznie specjalistyczne kursy z zakresu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa.

Projekt nie ogranicza się do nauki programowania – jego istotnym elementem jest budowanie świadomości cyfrowej i odporności na zagrożenia w sieci. Uczniowie i nauczyciele mają dostęp do kursów z cyberbezpieczeństwa, a podczas inauguracji odbyły się interaktywne warsztaty i prezentacje prowadzone przez ekspertów m.in. z Akademii Leona Koźmińskiego oraz NASK-PIB. Szczególne miejsce zajęła prezentacja „Cyberodporność na start” – kursu, który dostarcza podstawowej wiedzy o bezpiecznym korzystaniu z technologii.

– Nie chodzi już tylko o dostęp do sprzętu i Internetu. Musimy uczyć, jak korzystać z nich świadomie i odpowiedzialnie. Cyberodporność to fundament cyfrowej edukacji – podkreśliła Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.

Inicjatywa doskonale wpisuje się w strategię rozwoju Lublina jako „Lubelskiej Wyżyny IT”. W mieście działa ponad 3,5 tysiąca firm z sektora ICT, a liczba specjalistów IT przekracza 8 tysięcy. Miasto nie tylko wspiera lokalne startupy i przyciąga inwestycje technologiczne, ale teraz również konsekwentnie inwestuje w cyfrową edukację od poziomu szkoły podstawowej.

– To systemowe, odpowiedzialne podejście do kształcenia przyszłych kadr IT. Lublin inspiruje inne miasta i pokazuje, że transformacja edukacji cyfrowej to konieczność, nie wybór – podsumował prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.

Projekt „Lublin – Edukacyjna Przyszłość IT” to dowód na to, że nowoczesna edukacja może być innowacyjna, praktyczna i skuteczna – zwłaszcza wtedy, gdy wspiera ją samorząd, środowiska akademickie i organizacje społeczne.

« 1 »
DO POBRANIA: |