Nowy numer 22/2020 Archiwum

Dieta w czasach koronawirusa. Specjalista radzi

Czy codzienne pożywienie może wzmacniać odporność? Z tym pytaniem zmagamy się aktualnie wszyscy. Lubelski dietetyk kliniczny Ewa Czarnacka podpowiada co jeść, by zachować zdrowie.

Sposobem odżywiania nie uzyskamy wzrostu odporności z dnia na dzień, nie da się również raz wzmocnionej odporności utrzymać do końca życia bez stałego dbania o nią. Warto swoje działania koncentrować na wzmacnianiu układu odpornościowego, a nie na walce z bakteriami i wirusami z otoczenia. Lekarstwo na wzmocnienie odporności znajdziemy we własnej kuchni, umiejętnie komponując swoje posiłki.

Niestety nie wzmocnimy naszej odporności gromadzonymi zapasami makaronów, ryżu, mleka UHT czy konserw. Mamy wpływ na stan naszej odporności poprzez:

  • umiejętność odbierania sygnałów płynących z naszego organizmu
  • uruchomienie tzw. inteligencji zdrowotnej, czyli zdobywanie wiedzy, co jest dla nas zdrowe i pożyteczne, a co jest szkodliwe i destrukcyjne
  • stałe i regularne zainteresowanie swoim stanem zdrowia
  • uruchomienie wewnątrzsterowności, motywacji wewnętrznej przełożonej na czyn służący zdrowiu

Istotne w prowadzonym sposobie odżywiania jest zabezpieczenie organizmu w makro- i mikroskładniki. Drogowskazem szczególnie cennym przy powszechnym wyjałowieniu i chemizacji gleb, co przekłada się na jakość posiłków, jest opracowany przez dr. Joela Fuhrmana Wskaźnik Wartości Odżywczej Żywności - ANDI.

Niezastąpioną rolę we wzroście potencjału immunologicznego pełnią białka będące najważniejszym elementem budulcowym naszego organizmu. Ich niedobory powodują zmniejszenie odporności na infekcje i choroby zakaźne. Kluczem w wyborze zdrowego białka jest jego źródło. Unikajmy taniego mięsa naładowanego hormonami, poszukując wolnych od tych dodatków ekologicznych i karmionych naturalnymi paszami źródeł mięsa. Należy jednak pamiętać, że w obecnie panującej sytuacji epidemiologicznej immunolodzy zalecają ograniczenie białka pochodzącego ze źródeł mięsnych i z produktów mlecznych. W to miejsce warto zainteresować się propozycjami żywienia wegańskiego, które zwiększa nasze zdolności obrony przed wirusami. Dlatego w tym szczególnym czasie sięgajmy śmiało po roślinne źródła białka, takie jak groch, fasola, ciecierzyca czy soczewica.

« 1 2 3 »
oceń artykuł Pobieranie..
Komentowanie dostępne jest tylko dla .

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Zamieszczone przez internautów komentarze są prywatnymi opiniami ich autorów i nie odzwierciedlają poglądów redakcji

Polecane filmy

Zapisane na później

Pobieranie listy

Reklama